Samen spelen, samen delen, de weg naar samenwerking

Voordat we het over de ‘hoe’ hebben, laten we het eerst over de ‘waarom’ hebben. Waarom is ‘samen spelen, samen delen’ zo belangrijk? Nou, het is vrij simpel. Dit concept helpt kinderen bij het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden, empathie en begrip voor anderen. Bovendien leert het hen hoe ze met hun emoties om kunnen gaan, zoals frustratie en jaloezie, die vaak ontstaan wanneer ze moeten delen of samenwerken.

Samen spelen, samen delen, de weg naar samenwerking

Stappen om kinderen te leren samen spelen, samen delen

Goed, we hebben het over het ‘waarom’ gehad, laten we nu overgaan op het ‘hoe’. Hoe leer je kinderen ‘samen spelen, samen delen’? Hier zijn een paar stappen om te beginnen:

Stap 1: Het belang van rollenspel

Het eerste wat je kunt doen, is rollenspel met je kinderen. Dit is een krachtige manier om hen het concept van delen en samenwerken te laten begrijpen. Door middel van rollenspel kunnen kinderen ervaren hoe het is om zowel de deler als de ontvanger te zijn. Dit kan hen helpen begrijpen waarom delen belangrijk is.

Stap 2: Regelmatige herinneringen

Herinner regelmatig je kind over het belang van delen en samenwerken. Deze opmerkingen kunnen eenvoudig en direct zijn, zoals: “Vergeet niet te delen!” of “Laten we dit samen doen!”. Het is belangrijk om deze uitspraken te herhalen om kinderen aan te moedigen deze praktijken in hun dagelijks leven te integreren.

Stap 3: Geef het juiste voorbeeld

Zorg ervoor dat je het goede voorbeeld geeft. Kinderen leren veel van het observeren van volwassenen. Wanneer je de waarden van delen en samenwerken in je dagelijks leven demonstreert, zullen je kinderen deze gedragingen waarschijnlijk navolgen.

Stap 4: Beloon samenwerking en delen

Beloon je kinderen als ze delen en samenwerken. Dit kan zo eenvoudig zijn als het geven van een compliment of een high-five. Het belonen van positief gedrag zal kinderen aanmoedigen om dit gedrag te blijven vertonen.

Het pad van samen spelen, samen delen

Het pad van ‘samen spelen, samen delen’ is een reis, geen bestemming. Het is iets dat voortdurend moet worden aangemoedigd en ondersteund. Het is geen gemakkelijke taak, maar met geduld, doorzettingsvermogen en liefde, kunnen we onze kinderen helpen deze cruciale sociale vaardigheden te ontwikkelen. Onthoud dat ieder kind uniek is en dat sommige kinderen deze vaardigheden sneller zullen leren dan anderen. Dat is oké. Het belangrijkste is dat we onze kinderen blijven aanmoedigen en ondersteunen.

Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen samen spelen?

Samenspel kan zich beginnen te ontwikkelen rond de leeftijd van 2 tot 3 jaar. Voordat ze deze leeftijd bereiken, spelen kinderen vaak naast elkaar (parallel spel), maar hebben ze weinig interactie met elkaar. Het samenspelen rond deze leeftijd is echter nog vrij eenvoudig en kinderen kunnen nog steeds moeite hebben met het delen van speelgoed of het nemen van beurten.

Vanaf ongeveer 4 jaar begint het samenspel van kinderen ingewikkelder te worden. Ze beginnen te onderhandelen over regels en samen te werken om gemeenschappelijke doelen te bereiken. Dit is ook de leeftijd waarop ze beginnen te leren over het belang van delen en beurten nemen.

Het is belangrijk op te merken dat de ontwikkeling van kinderen sterk varieert, en sommige kinderen kunnen deze vaardigheden eerder of later dan deze gemiddelde leeftijden ontwikkelen. Het is altijd nuttig om de individuele ontwikkeling en behoeften van je kind in overweging te nemen bij het introduceren van nieuwe concepten en vaardigheden.

Vanaf welke leeftijd kan een kind delen?

Het concept van ‘delen’ is voor jonge kinderen nog lastig te begrijpen, en het vermogen om daadwerkelijk te delen ontwikkelt zich geleidelijk naarmate kinderen ouder worden. Rond de leeftijd van 2 tot 3 jaar beginnen kinderen enig begrip van delen te ontwikkelen, maar ze vinden het meestal nog moeilijk om hun bezittingen daadwerkelijk te delen, vooral als het gaat om hun favoriete speelgoed of items. Ze kunnen ook de neiging hebben om speelgoed of voorwerpen te ‘bezitten’ en kunnen reacties vertonen zoals het grijpen van items of huilen als iets wordt weggenomen.

Het is rond de leeftijd van 4 tot 5 jaar dat kinderen echt beginnen te leren over delen en het nemen van beurten, vooral als ze veel tijd met andere kinderen doorbrengen in omgevingen zoals kleuterschool of school. Ze beginnen de waarde van samenwerken en het nemen van beurten te begrijpen, en dit is meestal wanneer ze echt beginnen te oefenen met het delen.

Onthoud echter dat elk kind uniek is en zich in zijn of haar eigen tempo ontwikkelt. Het aanleren van delen vergt tijd, oefening en geduld. Door als ouder of verzorger het delen te modelleren en te belonen, kunnen kinderen geleidelijk aan deze belangrijke sociale vaardigheid leren.

Extra informatie

De verlegen peuter: Een kijkje in de wereld van kleine introverten
Wat zijn de leerdoelen tijdens het spelen?
Hoe maak je opruimen leuk voor de kids?
Het magische effect van complimenten op kinderen
Jaloezie in het gezin, niet fijn, wel normaal

Bronvermelding

Tekst: Marion Middendorp
© afbeelding: 123rf.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *